Planetární radar detekoval od roku 1968 1 000. asteroid poblíž Země

Tato série snímků zachycená 22. srpna 2021 ukazuje oběžnou dráhu 2016 AJ193 pozorovanou 70metrovou anténou Goldstone. Objekt o šířce 1,3 kilometru byl 1001. asteroidem poblíž Země, který byl měřen planetárním radarem od roku 1968. Zápočet: NASA/JPL-Caltech

14. srpna 2021 proletěl naší planetou malý blízkozemský asteroid (NEA) označený jako 2021 PJ1 ve vzdálenosti více než 1 milion mil (asi 1,7 milionu km). Nově objevený asteroid byl široký mezi 20 a 30 metry a nebyl pro Zemi hrozbou. Ale přístup tohoto asteroidu byl historický, zaznamenal 1 000. ze severovýchodního Tichého oceánu, který měl být pozorován planetárním radarem za něco málo přes 50 let.

A jen o sedm dní později planetární radar pozoroval 1001. takový objekt, ale ten byl mnohem větší.

Od prvního radarového pozorování asteroidu 1566 Icarus v roce 1968 se tato výkonná technologie používá k pozorování komet a komet (souhrnně označovaných jako NEO nebo NEO). Tyto radarové detekce zlepšují naše znalosti o oběžných drahách NEO a poskytují data, která mohou rozšířit výpočty budoucího pohybu na celá desetiletí až staletí a jednoznačně pomáhají předpovědět, zda asteroid zasáhne Zemi, nebo zda kolem ní projde. Nedávná radarová měření potenciálně nebezpečného asteroidu Apophis například pomohla eliminovat jakoukoli možnost jeho dopadu na Zemi v průběhu příštích 100 let.

Kromě toho mohou vědcům poskytnout podrobné informace o fyzikální vlastnosti Lze se jim vyrovnat pouze vysláním kosmické lodi a pozorováním těchto věcí zblízka. V závislosti na velikosti a vzdálenosti asteroidu lze radar použít k zobrazení jeho povrchu ve složitých detailech při určování jeho velikosti, tvaru, rychlosti rotace a bez ohledu na to, zda je doprovázen jedním nebo více malými měsíci.

Tato animace ukazuje obíhající asteroid 2016 AJ193 pozorovaný Goldstonovou 70metrovou (230 stop) anténou 22. srpna 2021. Objekt byl široký tři čtvrtě míle (1,3 kilometru) a měřil planetární radar 1001 blízko Země od roku 1968. Kredit: NASA / JPL-Caltech

V případě 2021 PJ1 byl asteroid příliš malý a doba pozorování byla příliš krátká na pořízení snímků. Ale s 1 000. NEA detekovaným planetárním radarem tento úspěch zdůrazňuje úsilí o studium NEA, které prošly blízko Země.

„2021 PJ1 je malý asteroid, takže když nás obešel více než milion mil daleko, nebyli jsme schopni získat podrobné radarové snímky,“ řekl Lance Benner, který vede program NASA pro výzkum radarů asteroidů v Jet Propulsion Laboratory NASA na jihu. Kalifornie. „I na tuto vzdálenost je však planetární radar dostatečně silný, aby detekoval a měřil jeho rychlost s velmi vysokou přesností, což výrazně zlepšuje naše znalosti o jeho budoucím pohybu.“

Benner a jeho tým vedli úsilí pomocí 70 metrů (230 stop) hluboké vesmírné stanice 14 (DSS-14) v komplexu Goldstone Deep Space Complex poblíž Barstow v Kalifornii k vysílání a přijímání rádiových vln k asteroidu. Radarové odrazy neboli „ozvěny“.

Prohlédněte si v tomto 360stupňovém videu masivní anténu DSS-14 NASA v komplexu NASA Goldstone Deep Space Communications v Barstow v Kalifornii. Kromě komunikace s kosmickými plavidly v celé sluneční soustavě lze k provádění vědy o rádiu využívat také antény DSS-14 a další DSN. Uznání: NASA/JPL-Caltech

Chytání (rádiových) vln

Více než polovinu ze všech asteroidů spatřených planetárním radarem pozoroval velký 305 metrů dlouhý dalekohled na observatoři Arecibo v Portoriku, než byl poškozen a vyřazen z provozu v roce 2020. Anténa se brzy poté zhroutila. Goldstoneovy DSS-14 antény a 34 m (DSS-13) DSS-13 dosud detekovaly 374 asteroidů poblíž Země. Čtrnáct NEA bylo také pozorováno v Austrálii pomocí antén v komplexu Deep Space Network’s Deep Space Communications Complex v Canbeře k odeslání rádiové vlny k asteroidům, australské integrované dalekohledové observatoři a CSIRO’s Parks Array v Novém Jižním Walesu, aby přijímaly radarové odrazy.

Téměř tři čtvrtiny všech radarových pozorování NEA byly provedeny od doby, kdy program pozorování objektů Near-Earth NASA, který je nyní součástí programu Planetary Defense, zvýšil před 10 lety financování této práce NASA.

Nejnovější asteroid spatřený radarem se k Zemi přiblížil pouhý týden po roce 2021 PJ1. Mezi 20. a 24. srpnem 2016 Goldstone zobrazil AJ193 při průchodu naší planetou ve vzdálenosti 2,1 milionu mil (asi 3,4 milionu km). Přestože byl tento asteroid dále než 2021 PJ1, jeho radarové ozvěny byly silnější, protože 2016 AJ193 je asi 40krát větší, s průměrem asi tři čtvrtě míle (1,3 kilometru). Radarové snímky odhalily velké detaily na povrchu objektu, včetně hřebenů, malých hřebenů, plochých oblastí, konkávností a možných skal.

Planetární radar detekoval od roku 1968 1 000. asteroid poblíž Země

Tento obrázek představuje ozvěnu radaru z asteroidu 2021 PJ1 14. srpna 2021. Vodorovná osa představuje rozdíl v očekávané dopplerovské frekvenci a novém radarovém měření. Uznání: NASA/JPL-Caltech

„Přístup 2016 AJ193 poskytl důležitou příležitost ke studiu vlastností objektu a zlepšení našeho chápání jeho budoucího pohybu kolem Slunce,“ řekl Shantanu Naidoo, vědec z Jet Propulsion Laboratory, který 22. srpna 2016 vedl pozorování AJ193. „Má oběžnou dráhu komety, což naznačuje, že by se mohlo jednat o neaktivní kometu. Ale před tímto průchodem jsme o ní věděli velmi málo, kromě její velikosti a množství slunečního světla odraženého jejím povrchem, takže jsme plánovali tuto pozorovací kampaň roky před.“

Mise NASA NEOWISE dříve měřila velikost 2016 AJ193, ale Goldstoneova pozorování odhalila více podrobností: Ukázalo se, že je to velmi složitý a zajímavý objekt, který obíhá 3,5 hodiny.

Vědci použijí tato nová pozorování 2016 AJ193 – 1001 NEA pozorovaná planetárním radarem – k lepšímu pochopení jeho velikosti, tvaru a složení. Stejně jako u 2021 PJ1 měření vzdálenosti a rychlosti během tohoto přístupu také poskytlo data, která by měla snížit nejistotu při výpočtu oběžné dráhy.

Kromě průzkumů, které využívají půdu a prostorřekla Kelly Fastová, ředitelka programu pozorování objektů Near-Earth v Koordinačním úřadu pro planetární obranu v sídle NASA ve Washingtonu. „Dosažení tohoto úspěchu o něco více než 1 000 radarových pozorování v blízkosti Země podtrhuje důležitý přínos, který byl učiněn při charakterizaci této nebezpečné populace, která je zásadní pro naše úsilí o planetární obranu.“

Analýza NASA: Země je před asteroidem Apophis v bezpečí před více než 100 lety

citát: Planetary radar spotting asteroid 1000th near-Earth since 1968 (2021, 3 September) Citováno 3. září 2021 z https://phys.org/news/2021-09-planetary-radar-1000th-near-earth- asteroid. html

Tento dokument podléhá autorským právům. Bez ohledu na jakékoli poctivé jednání za účelem soukromé studie nebo výzkumu nesmí být žádná část reprodukována bez písemného svolení. Obsah je poskytován pouze pro informační účely.

READ  Mladší Američané měli z boosterů menší prospěch než starší lidé