Recenze: Zachránit někoho, kdo zemřel

Voytech Deck In mrtvá záchrana

mrtvá záchrana [+see also:
trailer
interview: Václav Kadrnka
film profile
]
Jedná se o třetí pokračování českého režiséra Václav Kadernka Popisuje to jako trilogii „Milované nepřítomnosti“. následovalo jeho první vystoupení, osmdesát zpráv (2011) a jeho snahy druhých, malý křižák [+see also:
film review
trailer
interview: Václav Kadrnka
film profile
]
(2017), poněkud překvapivý příjemce Křišťálového glóbu v Karlovy Vary V roce 2017. Oba filmy byly natočeny v přísném a minimalistickém stylu, v němž se hemžila symbolika. Zatímco mrtvá záchrana – Ukázáno na světovou premiéru v 55. vydání Mezinárodní soutěže pro Karlovy Vary, o níž režisér řekl, že je poloautobiografická – možná vyprávěčsky tradiční než dřívější Kadrinkovy práce, zůstává pohlcující vzduch osiva, když zkoumá ostré hranice světa víření mezi životem a smrtí …

(Článek pokračuje níže – obchodní informace)

řetězový řetěz

otec (Peter Slavic) měl mrtvici. obě matky (Susanna Moreri) a syn (Voytek Dick) Jejich úkolem je nyní pečovat o tělo, které je ve stavu duchovního a fyzického zapomnění: ani živé, ani mrtvé. Zatímco lékaři zůstávají skeptičtí ohledně otcových šancí na uzdravení, matka – připravené učebnice – se snaží pochopit, jak situaci změnit. Syn je mnohem přísnější, někdy bloudí po chodbách nemocnice v tom, co se zdá být spánkem. Oba se vždy ocitnou zpátky, drží ruku milovaného člověka a nějak se ho snaží přivést zpět do nějaké existence. Je však vzkříšení možné?

Film představuje jeho stánek od okamžiku otevření, když pečlivě sledujeme Syna při jeho putování hrůznými chodbami moderní nemocnice v západní Evropě. Jak se pohybuje nahoru a dolů po mnoha schodech, nakukuje pacienty dveřmi nebo sleduje rekonstrukci budovy venku, koncept „skutečného světa“ se zatím zdá tak přístupný. Když se konečně dostal k otci – ležel v posteli a vypadal jako náboženský obraz – chápeme, jak jsme uvězněni v něčem absurdním světě, v místě, kde smysl a výsledek jsou – přinejlepším – nejednoznačné. Jak otec kolísá mezi životem a smrtí, zdá se, že svět je nekonečná řada chodeb a schodišť, kterými procházíme v kruzích nebo nacházíme cíle, které nejsou ničím jiným než slepou uličkou.

READ  Soutěžící celebrit: Kdo bude tento týden soutěžit a kdo vyhrál Star Baker?

Film vyvolává tichou klaustrofobii částečně díky fotografování v portrétu (kromě pozdějšího okamžiku, který se stává potichu vítězným), což DoP umožňuje Raphael Oberin Důraz na úzký svět. Existuje také hra mezi realismem a snovými momenty. Syn, který sám má srdeční vadu a který ironicky vytváří silnější pouto mezi ním a otcem, se vrací do dětství, přičemž jeho mladší já navštěvuje svého otce v komatu. Poté, co film dospěl k nejednoznačnému závěru, je cítit, jak Roy Andersson flirtuje jak s divadelním, tak zjevně surrealistickým dojmem.

Pro ty, kteří zažili události měnící život – od ztráty milované osoby po narození dítěte – mrtvá záchrana Je to zajímavé vyvolání pocitu, který je může obklopit. Pocit, že skutečný život existuje, ale už s vámi osobně není spojen – i když stále „čmucháte“ – a že svět je poněkud mimo dosah.

Rigorózní povaha filmu a divadelních prvků se však často rozchází – navzdory úsilí stoických herců – a často působí spíše jako dílo k obdivu, než jako kus, s nímž je třeba emocionálně komunikovat. Jistě nelze vidět, že by se obraz hodně vymykal některým vybraným festivalovým nabídkám a těšil se mírnému místnímu úspěchu.

mrtvá záchrana Produkovaný Film Sirius (Česká republika), v koprodukci Česká televizeA Silverart (Slovensko) a Bocalupo filmy (Francie).