Recenze filmu Spaceman: Adam Sandler je v tomto zmateném sci-fi thrilleru na Netflixu v dobré seriózní formě

Adam Sandler se ztratí ve vesmíru pouze s obřím pavoukem – a to není žádná komedie. Nová sci-fi funkce astronautAdaptace románu českého spisovatele Jaroslava Kalvara z roku 2017 Bohemia SpacemanVelmi rychle se změní v něco jako elegie. Film je dalším z těch filmů o astronautech, kteří jsou daleko od domova a mají na Zemi nevyřešené osobní problémy.

Jacob (Sandler) strávil 189 dní na své sólové misi jménem evropského vesmírného programu. Je na předměstí Jupiteru a zkoumá něco, čemu se říká „Chopra Cloud“, jehož částice doufá shromáždit (není zcela jasné proč). Zatímco on je v odlehlých končinách galaxie, jeho těhotná manželka Lenka (Carey Mulligan) je odkázána sama na sebe. Teď ho chce opustit.

Toto je nastavení pro astronaut. Je to studie dvou izolovaných a velmi nešťastných lidí. U Jacoba je osamělost subjektivní. Rozhodl se být astronautem. Když ho Lenka nejvíc potřebuje, je vždy tisíce kilometrů daleko. Švédský režisér Johan Renck (proslulý řadou úspěšných filmů Černobyl) klade velkou zátěž na svého hlavního aktéra. Sandler je ve vesmírné lodi sám a je přítomen v naprosté většině scén. Jsou tu nepřetržité záběry, jak si pohrává se stroji a pluje z jedné části lodi do druhé. Trpí nespavostí. Jeho úzkost se rychle stupňuje.

Ve filmech od Nebroušené drahokamy na Pusťte opilou láskuAmerický komik často exceloval v nekomediálních rolích. Zde přesvědčivě zobrazuje praktického, silného muže, který je náhle nucen zpochybnit své priority a podívat se do své minulosti. Je to perfektně provozuschopný výkon, ale ne takový, který by skutečně zrychlil emoce.

READ  Páteční hospodský kvíz JOE: 314. týden

Rink zaujímá překvapivě střízlivý přístup k tomu, co vypadá jako velmi zvláštní materiál. Jacobova vesmírná loď má vzhled podobný Sputniku. Kupodivu, scény na Zemi jsou ty, kde vše vypadá jako snové a podivné. Jacob brzy začne mít podivné vize Lenky, jak se prochází po polích plných květin. Pak se objeví pavouk Hanus (vyjádřený Paulem Dano). Jako Hal 2001: Vesmírná odysea A roboti v mnoha dalších vesmírných filmech, mluví dobře, je inteligentní a vypadá jako mozkový sluha. Cítí, že „hubený muž“ (jak mu Jacob říká) je bez kořenů a nešťastný a že jeho „družka se stahuje pryč“.

astronaut Trpí krizí identity. Nikdy si nejsme jisti, zda sledujeme vztahové drama, Tarkovského meditaci o lidské izolaci nebo něco jiného. gravitace– Jako epos o astronautovi, který se snaží přežít. Film přechází tam a zpět mezi vesmírem a životem na Zemi, snovými sekvencemi a záběry Lenky. Existují také přechodné odkazy na Jacobovo problematické dětství a na jeho otce, který dělal „špatné věci“ a byl na „špatné straně historie“.

Adam Sandler ve filmu Spaceman na Netflixu
Adam Sandler ve filmu Spaceman na Netflixu (Netflix)

Ve svých nejlepších momentech má film okouzlující tempo. Na tom, jak Dano přednáší své repliky tím melancholickým, šeptavým hlasem, když jako jeho zpovědník a rádce hladí Jacobovy myšlenky a vzpomínky, je něco nepopsatelně uklidňujícího. Flashbacky a snové sekvence jsou plynule integrovány do vyprávění příběhu. Zdá se, že v samotné vesmírné lodi se vše odehrává v jemném pomalém pohybu. Ve svých bezútěšných chvílích však může být filmová tvorba příliš těžká a neblahá. Není tu absolutně žádná lehkovážnost ani humor, pokud nepočítáte bizarní scénu pavouka hltajícího „krémové“ lískové oříšky.

Ohromující Mulligan vnáší do své role zhrzené manželky soucit a inteligenci, ale je to jen povrchně vykreslená role. Je jí věnováno mnohem méně času na obrazovce než Sandler. Občas nevypadá ani tak jako sama o sobě, jako spíš jako projekce jeho provinilé představivosti. Herecké obsazení dále zahrnuje Lenu Olin (proslavenou prací s Ingmarem Bergmanem) jako Mulliganovu matku a Isabella Rossellini jako nelítostnou šéfku vesmírného programu. To jsou však opravdu jen malé části. Spaceman je nakonec Sandlerovou výkladní skříní, ale je to film o astronautech, kterému nakonec zřejmě chybí raketové palivo.

READ  Surabhi Dewan na QCon San Francisco

Režie: Johan Renck, Hrají: Adam Sandler, Carey Mulligan, Lena Olin, Paul Dano; Délka filmu je 106 minut

„Spaceman“ je zapnutý Netflix Nyní