Recenze The Marvelous Story of Henry Sugar (2023)

Není to kreslený film, herci jsou živé postavy a je to známá parta, na kterou se dá navázat vztah. Ralph Fiennes hraje verzi Dahla. Film začíná Andersonovou rekreací spisovatelovy „spisovací chatrče“ ze skutečného života, kde po zamumlání seznamu toho, co je potřeba k zahájení příběhu, Fiennes začne vyprávět to, o čem tvrdí, že je skutečný příběh.

Dahlův skutečný příběh, odehrávající se po celém světě, mohl být přeměněn ve velmi nákladný film na více místech. Anderson vtěsná akci do série precizních scén (samozřejmě že jsou), které mi v této verzi připomněly tvorbu skvělého českého režiséra Karla Zemana, který do animovaných pozadí staví hrané herce. Všichni herci oslovují přímo kameru a vystupují jako vypravěči a postavy. Mluví mírně otevřenými tóny (ačkoli je zde velká míra pečlivého řemesla) a velmi rychlým tempem.

Téměř všechna slova jsou Dahlova, ale Anderson zhustil skutečnou povídku, která je smyšlená, i když není zaměřena na děti (i když ani k dětem není nepřátelská). Uvědomí si, že nemůže zlepšit Dahlův suchý důvtip, a tak to nezkouší. Ve svém popisu velmi bohaté titulní postavy Dahl poznamenává, že „muži jako Henry Sugar lze nalézt unášené jako mořské řasy po celém světě. Lze je vidět zejména v Londýně, New Yorku, Paříži, Nassau, Montego Bay, Cannes a Saint-Tropez. Nejsou to zvlášť špatní muži.“ Ale nejsou to ani dobří muži. Nemají žádný zvláštní význam, jsou prostě součástí dekorace.

Příběh je metapříběh (pokud se ovšem nerozhodnete věřit Dahlovu tvrzení, že je to pravda), který začíná, když Henry (Benedict Cumberbatch, naprosto dokonalý) zajde do extrému, kdy z knihy vytáhne knihu. Polička v knihovně bohatého přítele. Samozřejmě nejtenčí velikost, jakou kdy viděl. Ukázalo se, že je to jakési pojednání o muži, který vidí bez očí. Dotyčného muže hraje Ben Kingsley a lékaři, kteří potvrdili jeho sílu, jsou Dev Patel a Richard Ayoade. Věc, která upoutá Henryho pozornost, je schopnost tohoto muže vidět přes obrácené hrací karty. Henry je hazardní hráč a není nijak zvlášť zručný. Henry se učí vidět bez očí pomocí studijní metody vytvořené excentrickým jogínem, který kvůli své oddanosti a posedlosti už několik let chybí ve společnosti.

READ  Novak Djokovič není v imigračním zadržování sám