Závod o sledování dráhy srážky asteroidu 2024 BX1 se Zemí

Objev přilétajícího asteroidu zkušeného lovce asteroidů Szarnieczkiho vedl ke koordinované globální reakci, která vyvrcholila úspěšným pozorováním dopadu asteroidu 2024 BX1 poblíž Berlína. Tato událost podtrhuje pokrok dosažený v technologii pozorování vesmíru a hodnotu mezinárodní spolupráce. Kredit: SciTechDaily.com

• Dne 20. ledna 2024 objevil astronom Krysztian Sarnitzky asteroid na blížící se kolizi se Zemí.
  • Jen o několik hodin později zasáhla atmosféru naší planety 50 kilometrů západně od Berlína a vytvořila ohromující ohnivou kouli.
  • Tento asteroid nazvaný 2024 BX1 je osmým asteroidem, který lidstvo spatřilo před dopadem – a třetím objeveným Szarnieczkým.

Objev asteroidu 2024 BX1

Bylo 22:48 SEČ v sobotu 20. ledna, když zkušený lovec asteroidů Sarnitsky objevil nový asteroid pomocí 60cm Schmidtova dalekohledu na horské stanici Beskestitu, která je součástí Konkolyho observatoře v Maďarsku.

Okamžitě poslal svá data o dráze asteroidu Střed menší planetyAle s pouhými třemi počátečními pozorováními nebylo možné zjistit, zda je na kolizním kurzu se Zemí.

Sarniczky však pokračoval ve sledování asteroidu a jen o pár minut později se podělil o čtyři další pozorování, která jasně naznačovala 100% šanci na bezprostřední srážku.

Sledování asteroidu 2024 BX1 před dopadem

Konečný objev asteroidu 2024 BX1 (původně známého jako Sar2736 před dopadem) provedl Luca Buzzi z observatoře Schiaparelli v Itálii. Expozice začala v 00:24:55 UTC 20. ledna 2024. Asteroid se pohybuje směrem nahoru ze středu snímku a začíná mizet z dohledu, když vstupuje do zemského stínu. Zdroj obrázků: L. Pozzi, observatoř G. V. Schiaparelliho

Globální odezva a dopad

Automatické systémy pro sledování dopadu po celém světě, včetně MeerKAT ESA, zareagovaly na tato nová data a začaly fungovat a vydaly varování pro astronomy a odborníky na asteroidy.

Szarnieczky pokračoval ve svých pozorováních a hlásil o nich a brzy se k němu přidali další v Evropě. Více než tucet observatoří obrátilo oči k přicházejícímu objektu. S jejich pomocí bylo brzy jasné, že malý asteroid o velikosti asi jednoho metru se za necelé dvě hodiny srazí se Zemí, asi 50 kilometrů západně od německého Berlína.

Upozornění na surikatu pro impaktní objekt Sar2736 (asteroid později označený jako 2024 BX1)

Předpokládané místo a čas dopadu vypočítané varovným systémem ESA MeerKAT o bezprostředním dopadu po prvních 14 pozorováních objektu Sar2736 (později identifikovaného jako asteroid 2024 BX1). Surikata aktualizuje hodnocení pokaždé, když obdrží nové recenze. Kredit: ESA, CC BY-SA 3.0 IGO

Asteroidy této velikosti dopadají na Zemi v průměru každé dva týdny. Nepředstavují žádné významné nebezpečí a většina z nich nebyla nikdy objevena. Ale mohou nám pomoci pochopit, kolik malých asteroidů je venku, a můžeme studovat ohnivé koule, které produkují, abychom určili, z čeho jsou vyrobeny, pokud je zachytíme kamerou.

READ  Pohyby očí mohou být chybějícím článkem v našem chápání paměti

Naštěstí jsou velké asteroidy o průměru několika kilometrů mnohem snadněji detekovatelné a jsou relativně vzácné. Naprostá většina blízkozemních asteroidů, které by způsobily zničující škody, pokud by zasáhly naši planetu, již byla detekována a my nevíme, které z nich zasáhnou naši planetu alespoň v příštích 100 letech.

Gaia mapuje 150 000 drah asteroidů

Sonda Gaia ESA mapuje více než 150 000 oběhů asteroidů. Kredit: ESA/Gaia/DPAC, CC BY-SA 3.0 IGO, Poděkování: Stefan Jordaens, Toni Sagrista, Paolo Tanga; Gaia Sky (vyvinul Tony Sagrista); Data Gaia DR3 (https://www.archives.esac.esa.int/gaia)

Událost a její význam

Když se sobotní noc změnila v nedělní ráno, astronomové pokračovali ve sledování asteroidu 2024 BX1, dokud v 01:25 SEČ nevstoupil do zemského stínu a nezmizel z dohledu.

Pozorovatelé zatajili dech, ale nenechali na sebe dlouho čekat. Jen o několik minut později, v 01:32 SEČ, zasáhl 2024 BX1 zemskou atmosféru a spálil výbušný pruh po noční obloze. Ohnivou kouli mohlo být svědkem mnoho lidí v oblasti Berlína a v celé střední Evropě a malý počet lidí a automatizované kamerové systémy ji také dokázaly zaznamenat.

Pozdě večer 20. ledna 2024 objevil astronom Christian Sarnitsky asteroid na blížící se kolizi se Zemí. Jen o několik hodin později zasáhla atmosféru naší planety 50 kilometrů západně od Berlína a v neděli 21. ledna v 01:32 SEČ vytvořila tuto ohromující ohnivou kouli. Později pojmenovaný 2024 BX1, je to osmý asteroid pozorovaný lidstvem před dopadem. Díky rychlé reakci a sdílení informací od komunit asteroidů a ohnivých koulí na Zemi, včetně střediska ESA pro koordinaci objektů blízko Země, bylo mnoho lidí schopno vidět a zaznamenat tuto úžasnou podívanou, přestože se odehrála jen několik hodin po upozornění a uprostřed. noci.. noc. Toto video bylo zachyceno sítí AllSky7 Network. Kredit: ALLSKY7/Circo Molau – AMS16 Kitzur

Před srážkou se zemskou atmosférou bylo objeveno pouze osm asteroidů. První z těchto objevů byl učiněn v roce 2008 a během posledních dvou let byly objeveny čtyři. Vzhledem k tomu, že schopnost lidstva detekovat menší vesmírné objekty se neustále zlepšuje, toto číslo pravděpodobně v příštích letech výrazně poroste.

READ  Nový neurologický cíl, který pomůže lidem znovu chodit po poranění míchy

Během tří hodin mezi objevem a dopadem bylo středisku Minor Planet Center předloženo asi 180 pozorování, včetně pozorování z Koordinačního centra blízkozemních objektů Evropské kosmické agentury pořízených ze španělského Tenerife.

Cesta a dopad asteroidu 2024 BX1

Vizualizace dráhy a dopadu asteroidu 2024 BX1 z 21. ledna 2024 vytvořená pomocí vizualizačního nástroje Flyby Centra pro koordinaci objektů blízko Země Evropské kosmické agentury. Kredit: ESA, CC BY-SA 3.0 IGO

Díky rychlé reakci a sdílení informací od komunit asteroidů a ohnivých koulí na Zemi mohlo mnoho lidí vidět a zaznamenat tuto úžasnou podívanou, přestože k ní došlo jen několik hodin po upozornění a uprostřed noci.

Nyní probíhá pátrání po všech možných meteoritech, které přežily ohnivou cestu atmosférou a dosáhly Země.

Další informace o tomto příběhu naleznete v článku Malý asteroid objevený na kurzu bezprostřední srážky se Zemí.